Diferite scoli au criterii diferite, dintr-un punct de vedere tehnic adica, cantitatea tehnicilor invatate de un student.
In orice arta traditionala un shodan trebuie sa demonstreze cunostinte practice a ceea ce sunt considerate principiile fundamentale si tehnicile sistemului. Dupa aceea el/ea este presupus sa invete moduri mai complexe de a exprima acele principii de baza, si sa devina mai spontan in folosirea lor.
Peste aceasta, sunt totusi pretentii nescrise pentru evolutia interna. La shodan, un student ar trebui sa se comporte ca un „frate mai mare” catre mudansha, si sa dea un bun exemplu traind eticheta, regulile si traditiile dojo-ului. In acelasi timp, un shodan trebuie sa continue imbunatatirea si expansiunea propriilor abilitati, si se uita catre sempai-ul sau pentru a-l ghida.
Shodan este important, pentru ca noi oamenii avem nevoie de praguri tangibile pentru a ne permite sa percepem progresul nostru. Oricine iti spune ca gradul nu este important, nu intelege nevoia emotionala fundamentala a majoritatii oamenilor, de a avea un fel de simbol al dedicatiei si avansarii sale in abilitati si cunostinte. Asa cum majoritatea oamenilor au nevoie de casatorii, bar mitzvah-uri, funeralii si absolviri ca simboluri tangibile ale altor praguri ale vietii.
Singurul pericol, este ca studentii trebuie sa inteleaga faptul ca centura este un simbol al implinirii, nu ca centura confera implinire. Oricine poate cumpara o centura neagra. Este vital sa cladesti abilitatile pe care centura neagra le va simboliza, inainte sa ceri sa fi testat pentru acest grad. In plus, nu trebuie niciodata sa gandesti, „Ma voi antrena din greu ca sa pot capata centura neagra,” pentru ca si aceasta pune centura intr-o pozitie de mai mare importanta decat abilitatile in sine.
Cu alte cuvinte, dorinta de a invata arta trebuie sa fie forta ce te conduce in antrenament, nu dorinta de a capata centura neagra – simbolul de implinire in acea arta. Dar, odata ce aptitudinile au fost obtinute, shodan-ul ar trebui sa fie mandru de realizarile sale si de dreptul sau de a purta rangul – si responsabilitatea ce vine cu el.
Atata timp cat isi aminteste ca shodan-ul este doar inceputul, si continua cu studiile pentru a imbunatatii si avansa in abilitati catre urmatorul nivel. In esenta, shodan este considerat ca fiind inceputul unui studiu serios al artei. Este asemanator cu a invata sa citesti si sa scrii alfabetul, a invata gramatica de baza si scrierea, inainte de a fi acceptat ca un student serios al literaturii.
Articolul original poate fi vizionat pe www.aikiweb.com.